Passa al contingut principal

Info legal

La discriminació racista a l'hora d'accedir a un habitatge de lloguer està prohibida per llei. Aquesta és la legislació vigent a Catalunya:

Article 25: Tota persona té dret a un nivell de vida que asseguri, per a ell i la seva família, la salut i el benestar, especialment quant a alimentació, vestir, habitatge, assistència mèdica i als serveis socials necessaris; també té dret a la seguretat en cas d'atur, malaltia, incapacitat, viduïtat, vellesa o altra manca de mitjans de subsistència independent de la seva voluntat.

📄 PACTE INTERNACIONAL DE DRETS ECONÒMICS, SOCIALS I CULTURALS

Article 11: Els Estats part en aquest Pacte reconeixen el dret de tothom a un nivell de vida adequat per a ell i per a la seva família, incloent-hi l'alimentació, el vestit i l'habitatge. I una millora contínua de condicions d'existència. Els Estats part hauran d'adoptar mesures adequades que assegurin l'efectivitat d'aquest dret, reconeixent a aquest efecte la importància essencial de la cooperació internacional basada en el lliure consentiment.

📄 CONSTITUCIÓ ESPANYOLA

Article 47: Tots els espanyols tenen dret a gaudir d’un habitatge digne i adequat. Els poders públics promouran les condicions necessàries i establiran les normes pertinents per tal de fer efectiu aquest dret, i regularan la utilització del sòl d’acord amb l’interès general per tal d’impedir l’especulació.

Article 26: Les persones que no disposen dels recursos suficients tenen dret a accedir a un habitatge digne, per a la qual cosa els poders públics han d'establir per llei un sistema de mesures que garanteixi aquest dret, amb les condicions que determinen les lleis.

📄 LLEI 19/2020 DEL PARLAMENT DE CATALUNYA

Article 14. 2. a) Garantir la igualtat de tracte en l’accés, l’atribució, la disponibilitat, la qualitat i el gaudi de l’habitatge, especialment, de les persones més vulnerables, com ara les pertanyents a minories ètniques, les persones sense llar, les persones amb discapacitat, les migrants i les dones víctimes de qualsevol forma de violència de gènere, i erradicar els nuclis d’infrahabitatge.

g) Vetllar per erradicar qualsevol discriminació en l’exercici del dret a l’habitatge, per mitjà de l’establiment de mesures d’acció positiva en favor de col·lectius vulnerables i de la penalització de conductes discriminatòries en l’accés a l’habitatge.

3. Els prestadors de serveis de venda, arrendament o intermediació immobiliària, tant públics com privats, han de respectar el dret a la igualtat de tracte i a la no-discriminació en les operacions comercials, tant per a habitatges com per a locals de negoci, i, en particular, tenen prohibit:

a) Refusar una oferta de compra o d’arrendament, refusar l’inici de les negociacions o impedir o denegar, de qualsevol altra manera, la compra o l’arrendament d’un habitatge per qualsevol motiu de discriminació, especialment per raó de situació administrativa irregular, en ocasió d’una oferta pública de venda o arrendament.

b) Discriminar una persona en els termes o les condicions de venda o d’arrendament d’un habitatge sobre la base de qualsevol dels motius a què fa referència la lletra a.

📄 LLEI 18/2007 DEL PARLAMENT DE CATALUNYA

Article 45: 1. Totes les persones han de poder accedir a un habitatge i ocupar-lo, sempre que compleixin els requeriments legals i contractuals aplicables a cada relació jurídica, sense patir discriminacions, directes o indirectes, ni assetjament.

2. En compliment del precepte a què fa referència l'apartat 1, les administracions públiques han d'adoptar les mesures pertinents, aplicables a totes les persones i a tots els agents, tant del sector públic com del sector privat.

3. Són objecte específic de l'acció protectora a què fa referència l'apartat 2 les situacions i les actuacions següents:

a) La discriminació directa, que es produeix quan una persona rep, en algun aspecte relacionat amb l'habitatge, un tracte diferent del rebut per una altra persona en una situació anàloga, sempre que la diferència de tracte no tingui una finalitat legítima que la justifiqui objectivament i raonablement i els mitjans emprats per a assolir aquesta finalitat siguin adequats i necessaris.

b) La discriminació indirecta, que es produeix quan una disposició normativa, un pla, una clàusula convencional o contractual, un pacte individual, una decisió unilateral, un criteri o una pràctica aparentment neutres ocasionen un desavantatge particular a una persona respecte a d'altres en l'exercici del dret a l'habitatge. No hi ha discriminació indirecta si l'actuació té una finalitat legítima que la justifica objectivament i raonablement i els mitjans emprats per a assolir aquesta finalitat són adequats i necessaris.

Article 130.1: Corresponen, en l'àmbit de les respectives competències, a l'Administració de la Generalitat, per mitjà dels departaments competents en matèria d'habitatge i de consum, i als ens locals les atribucions per a iniciar, tramitar i imposar amb caràcter general les sancions administratives establertes per aquesta llei. En el cas de l'Administració de la Generalitat, els òrgans o unitats administratius competents per a iniciar, instruir i imposar les sancions han d'ésser determinats per ordre dels consellers dels departaments competents. En el cas dels ens locals s'ha de complir el que en disposa la legislació específica.

📄 LLEI 13/2009 DEL PARLAMENT DE CATALUNYA

Article 3: 1. Corresponen a l'Agència de l'Habitatge de Catalunya les funcions següents:

a) Gestionar, executar, coordinar i difondre els ajuts destinats a la promoció, el foment i la compra d’habitatges amb protecció oficial, al lloguer i a la rehabilitació d’habitatges i edificis d’habitatges i a la mediació social en l’àmbit del lloguer privat, i també gestionar i executar programes socials relacionats amb l’habitatge públic per al finançament de projectes i actuacions de les entitats i associacions dels barris administrats o gestionats per l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.

f) Gestionar i executar programes socials relacionats amb l'habitatge.

k) Gestionar els registres administratius dels agents vinculats amb l'habitatge adscrits al departament competent en aquesta matèria.

l) Portar a terme les funcions d'inspecció i sanció en matèria d'habitatge que corresponen al departament competent en matèria d'habitatge, i també adoptar les mesures provisionals i de reconducció que estableix el règim sancionador de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge.

m) Dur a terme estudis sobre actuacions a executar en barris i àrees en risc de degradació.

s) Assegurar i garantir la protecció dels consumidors i els usuaris d'habitatges i la transparència del mercat immobiliari.

t) Defensar i arbitrar amb relació a la matèria d'habitatge objecte d'aquesta llei i als drets, els deures i els criteris que han d'ésser respectats en l'exercici de les activitats de promoció, construcció, transacció i administració d'habitatges.

📄 CODI PENAL

Article 512: Els qui en l’exercici de les seves activitats professionals o empresarials deneguin a una persona una prestació a la qual tingui dret per raó de la seva ideologia, religió o creences, la seva pertinença a una ètnia, raça o nació, el seu sexe, orientació sexual, situació familiar, malaltia o minusvalidesa, incorren en la pena d’inhabilitació especial per a l’exercici de professió, ofici, indústria o comerç, per un període d’un a quatre anys. 

Entrades populars d'aquest blog

Stop Racisme Lloguers es reuneix amb administracions, entitats i APIs per abordar la discriminació racista a Olot

El passat dissabte, 12 de juny de 2021, una trentena de persones van participar en la primera trobada per abordar la discriminació racista a l'hora d'accedir a un habitatge de lloguer. En els últims mesos i després de diverses denúncies públiques, Stop Racisme Lloguers s'ha anat reunint amb l'ajuntament d'Olot per exigir mesures que acabin amb la vulneració sistemàtica del dret a l'habitatge per motius racials. La reunió de dissabte ha estat la primera d'asseure en un mateix espai persones afectades , tècniques de les administracions (ajuntament, consorci d'acció social), treballadores de les APIs i membres de la PAH i d' entitats socials i veïnals d'Olot. Entre altres coses, s'ha constatat que absolutament  tothom reconeix que hi ha discriminació racista i que cal començar a fer coses perquè deixi de produir-se . Setmanes abans, l'ajuntament s'havia reunit amb els diversos agents per fer una diagnosi general del problema, però h...

Una trentena de persones afectades creen a Olot la plataforma Stop Racisme Lloguers

El passat diumenge, 25 de març de 2018, una trentena de persones afectades es van reunir al Local d'Entitats del C/ Proa d'Olot per compartir les seves experiències a l'hora de buscar un habitatge de lloguer . Una rere l'altra, van anar repetint casos molt similars de vulneració de drets: Algunes, explicaven que quan trucaven a les immobiliàries tot anava bé, però que a l'hora de la visita a l'habitatge, en veure el to de pell de la persona que havia trucat, els deien que el pis s'acabava de llogar o que ja tenien algú molt interessat . D'altres, que anaven presencialment a la immobiliària, no tenien ni temps de parlar que ja els deien "no tenim res, ho sento" . Després de constatar la magnitud del problema, es va decidir constituir-se com a plataforma i començar a denunciar-ho públicament , així com exigir a l'administració que actuï per evitar aquesta vulneració sistemàtica de drets. La reunió ha estat motivada per la quanitat de casos de...

L'Oficina d'Habitatge d'Olot publica un informe jurídic sobre el racisme a petició de Stop Racisme Lloguers

Aquesta setmana, l'Oficina d'Habitatge d'Olot ha fet públic un informe jurídic sobre la discriminació racista en accés habitatge. Aquest és el primer resultat de les reunions que la plataforma Stop Racisme Lloguers ha mantingut amb l'ajuntament de la capital de la Garrotxa. El contingut de l'informe ha estat  resumit per Stop Racisme Lloguers , per tal de facilitar-ne la divulgació i ús. El podeu trobar a  Instagram ,  Twitter  i  Facebook . L'informe publicat reconeix que «el dret a l’habitatge és en gran mesura un dret en precari, ja que l'Estat no acompleix els deures necessaris perquè es torni efectiu , perquè delega l’adquisició d’habitatge a actors privats que, en l’escenari del lliure mercat, no procuren pel seu ús social sinó que persegueixen l’obtenció de rèdit econòmic.» Alhora, enumera fins a 8 tipus de conductes que s'han de considerar com a discriminatòries i especifica el marc legal que prohibeix explícitament el racisme a l'hora d...